När Lill Ann kom till världen

På lördagen trodde jag som sagt aldrig och då menar jag verkligen ALDRIG att jag skulle föda barn. Jag skrev ju ett inlägg runt 22-tiden på kvällen och då hade jag inga känningar och visste inte vad som skulle hända på natten. Efter mitt inlägg gick vi iaf och la oss.


Här är jag, jävligt less på att ungen aldrig verkar vilja komma ut!

Klockan 00:30 vaknade jag av att det kändes som att det sa "do donk" i magen. Jag tänkte att jag skulle gå upp och kissa och då känner jag hur det blir varmt mellan benen och att vatten börjar sippra fram. Jag väcker Christian som får hämta en handduk, annars skulle jag ju blöta ner hela sängen, och fortsätter in till toaletten.

När jag sitter på toaletten fortsätter vattnet att komma samt att slemproppen också släpper. Lätta värkar börjar också komma samt att jag börjar "tömma" magen. Jag minns att jag var superglad över att det ÄNTLIGEN hade satt igång! Så jag ringde till min mamma och sa att det var dags.

Väl färdig på toaletten, eller jag fick ju springa och "tömma" magen några fler gånger, ringde jag till förlossningen. Jag berättade läget och sa att jag ville åka upp på en gång eftersom att det brukar kunna gå fort samt att det faktiskt var mitt tredje barn. Jag fick som svar att det bara var att komma upp, vilket var så skönt för man vet ju aldrig, det kan ju ibland finnas näbbgäddor...

Min mamma kom iaf hit, ovanligt snabbt,  och då hade vi under tiden packat iordning barnens väskor med sovaborta prylar. 

Vi säger hejdå, packar in oss i bilen och drar till förlossningen. Jag har såklart värkar med jämna mellanrum men möter dom med ett skönt lugn.

På vägen till förlossningen ser vi festglada människor som är på väg till krogen och jag kommer ihåg att jag sa till Christian att nu är det nära så nu jäklar ger vi gärnet! Jag kommer också ihåg att det kändes lite sorgligt, ja att det här var liksom den sista gången som vi skulle åka till förlossningen och föda barn.

Klockan 01:20 är vi på förlossningen och fick komma in till undersökningsrummet. Där undersöktes jag och jag var öppen 4 cm. Barnmorskan kopplade sedan på mig ett Ctg och det skulle jag ha på magen i 15-20 minuter. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var lång tid och jag ville inte ligga ner utan frågade om det var okej att jag stog upp under tiden. Det var okej att stå och då gjorde det inte så mycket att jag skulle ha det i 20 minuter. För när jag stog upp och tog emot värkarna så vickade jag på höfterna fram och tillbaka och andades samt tänkte hela tiden i huvudet att "snart är den, värken, över, snart är den över osv.

Här är jag, sjukt tjock och fet alltså, med Ctg på magen.

När 20 minuter gått fick vi komma in till ett förlossningsrum. Vi hade också fått veta att det bara var vi där på hela förlossningen vilket också kändes skönt, ja att man liksom hade barnmorskans absoluta fulla uppmärksamhet. Barnmorskan var btw en pärla. Hon var lyhörd och lyssnade till allt jag hade att säga om hur jag ville ha det och vilken styrka jag ville ha på lustgasen osv, en pärla helt enkelt!

Nu när vi väl var inne på vårt rum hade klockan hunnit bli 01:50 och jag gick direkt till lustgasen och började använda den. Jag tycker att den hjälpte toppenbra så jag bara stog och vickade vidare på höfterna och andades in lustgasten när jag kände att värken var på väg.

Klockan 02:10 vill jag att barnmorskan ska undersöka mig för nu känner jag att jag vill sätta mig i sängen för jag känner på mig att det är nära nu, det trycker neråt som sjutton. Mycket riktigt, jag är 10 cm öppen och känner för att krysta ut bebisen.

02:15 börjar jag krysta och 02:19 kommer bebisen ut. Vilken glädje! För det första så var det en flicka, vi trodde ju att det skulle bli en kille eftersom att alla andra sa det, och för det andra så hade hon mörkt hår och var inte alls särskilt lik sina syskon. Lyckan var total och kan inte beskrivas med ord men det var en härlig känsla att äntligen få hålla i denna lilla bebis som vi väntat på så länge! 

Ja, det var det! Jag har fler bilder på denna lilla skönhet samt massor med syskonbilder men dom tar vi en annan dag. Nu ska jag hoppa i säng och sussa!

Hej hej!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Vilken härlig berättelse!=)

2010-09-23 @ 06:20:00
Postat av: Anna

Fantastisk känsla och jädrar vad duktig du var! Fort gick det oxå till slut :-) Kram!

2010-09-23 @ 12:32:10
URL: http://edar.blogg.se/
Postat av: Carro

Underbar berättelse. Jag sitter här å bölar, i vanlig ordning.. Å som jag alltid sagt min vän, du är som gjord för att föda barn, och jag känner INGEN som ser på saker och ting så okomlicerat och enkelt som dej! Underbart!! KRAM!

2010-09-23 @ 14:23:30
URL: http://carros80.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0