Stockholms resan hotad

Jag har nu en konstaterad bihåleinflammation. Som läkaren sa så såg det inte bra ut och eftersom att jag är gravid så kunde jag ej få det man brukar behandla med så jag fick kåvepenin (i hate) 2gram 3 gånger om dageni 10 dagar.....min mage kommer inte att vara glad på mig!

Lykke gick det inte så bra för. Tempen visade 38.6 och om svullnade är kvar i morgon måste vi återkomma för läkaren misstänkte att hon råkat ut för detta :

Inflammation i silbenshålorna

Efter några dagars till en veckas förkylning med snuva blir barnet rött och svullet kring ena ögat in mot näsan.

Svullnaden kan vara så kraftig att barnet har svårt att öppna ögat. Oftast sitter infektionen bara på den ena sidan. Barnet kan snabbt få hög feber och bli allmänt sjukt.

När ska jag söka läkare?

Om ditt barn har en sådan svullnad och rodnad kring ena ögat ska du akut söka läkare eller akutmottagning.

Diagnos

Diagnosen kan vara svår att ställa, och det behövs blodprov för att se om barnet har en bakterieinfektion, undersökning hos öron- och eventuellt ögonläkare samt eventuellt datortomografi för att säkerställa diagnosen.

Behandling

Barnet läggs in på öron- eller barnavdelning och får antibiotika, oftast direkt i blodet till att börja med. Är infektionen kraftig behöver man ibland operera och öppna bihålan för att hindra att ögat skadas och synen påverkas.

Hur går det sedan?

Efter några dagars behandling med antibiotika minskar svullnaden i de flesta fall och febern sjunker. Barnet kan då åka hem och fortsätta med antibiotika i ytterligare några dagar. Barnet tillfrisknar sedan utan några följdtillstånd. I svårare fall krävs operation för att tömma bihålan. Vid upprepade infektioner bör man undersöka barnet närmare för att utesluta allergier, ökad infektionskänslighet eller andra orsaker.

 

Så nu håller vi tummarna att hon är bättre i morgon för detta vill vi ju slippa!!!

 

Nu ska jag ta och fortsätta vila innan trollen vaknar, som btw sovit sen 13:00....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0